pühapäev, 19. veebruar 2017

Elva.


Elva eeslinn - Peedu. See sõna, eeslinn, ajab muidugi paljusid vast muigama, aga ma mõnes mõttes meelega nii kirjutasin. Enne Elvasse jõudmist tuli meelde, et Peedult on sinna paras maa jalutamiseks, ning seda enam, et tegu matkarajaga. Elva-lähedased matkarajad on ammu olnud mu eesmärgiks ja nüüd siis ma jupikese vaatasin ära. Tõepoolest, seal tasub need kõik läbi käia või rattaga sõita, maastik ju eriilmeline ja huvitav. Küllap ka siis taimed ja seened ja liblikad ja järved ja palju-palju muud.
Elvasse minna oli mul plaan väga ammu ja nüüd kindel, et lähen vaatan veel erineva nurga alt kordi ja kordi. Et võimalikult head pilti silme ette saada. Praegune oli vaid kübemeke. Miks käisin? Üks põhjus, et rohkem näha Eestimaad ja teine, raudtee ning ühistransport üldse. Kas te kujutasite ette, et jälle meie RB-valitsuse tegelased ja "eksperdid" räägivad , et VÕIB TEKKIDA VÕIMALUS VALGAS ÜHILDADA RIIA JA TALLINNA RONGID, ÜMBERISTUMISEGA? Kas te saate aru? Emotsionaalselt öeldes, kuskohast tuleb selline ääretu rumalus? Ma ütleks lausa idiootsus?
See polnud mulle üllatav, et kui kord "eksperdid" tegid uuringu selle liini reisiliikluse tasuvusest, siis leiti, et ei ole tasuv (arvestati vist kahe rongiga). Muidugi pole tasuv, kui jutt vaid kahest. Veel vähem tasuvam on siis, kui jäetakse uuringus ära rongide peatumine Siguldas, Valmieras, Cesises ja ..... Elvas! Ja-jaa, just nii tehakse meie riigis uuringuid. Küllap seepärast, et tulemusi soovitakse näidata nii nagu "vaja"!. Vaja ei tähenda siin ei meie riiki ega inimest, vaid kitsaid ringkondi ja klikke.
Kuid üllatav on seegi, et meil isegi päris asjatundjad, inimesed, kes näevad üpris paljut ja üpris hästi, järjekindlalt eeldavad, et TALLINN-RIIA(-VILNIUS) RONGID PEAVAD KONKURENTSIS PÜSIMISEKS TEGEMAGI VAID PAAR PEATUST! Tõesti või? Tõesti või???? Millises konkurentsis? Kui aga küsida, kas tõesti jätaks keegi Riiga või kaugemale sõitmata, kui rong teeks igas riigis kahe-kolme peatuse asemel 4-6, siis jäetakse see küsimus ALATI vastuseta. Seepärast, et sisimas teatakse, et see ei oma mitte mingisugust (halba) mõju!. Aga kas osatakse näha ka seda, kas neil peatustel oleks positiivne mõju? Viimasel ajal olen hakanud kahtlema! Nii nagu ka Haapsalu puhul TAVALISELT ei mõisteta igasuguste nüansside ja tesite valdkondadega seonduvat. Ja see oli ka alateadlikult vist üks põhjuseid, miks ma nii põhjalikult tolle raudtee kohta kõike uurimas käisin. Samamoodi on vaja uurida ka Elva ja Võru jpm kohta.


Sageli räägitakse, et misjaoks on ronge vaja, on ju olemas bussid. Aga mis siin rääkida, mine rongi ja vaata!? Kui silmad peas ja signaal ajju jõuab, siis mõistadki! Rongis sõitsid esinejad kontserte andma ja tõeliselt koduseks tegi neil sõidu hea suhtlemine, s.t siis ka võimalus suhelda - istmed vastamisi! Mõnusaks tegi kaasavõetud kodune proviant. Nagu nostalgialaks nõukaajast! Ja mida parem on rongiliiklus..... seda rohkem on erinevate valdkondade inimestel eelistada autodele-tellimusbussidele rongi ja liinibussi. Või ka liinibussile rongi! On ju? Nemad igatahes tundsid ennast rongis väga hästi!


Aastaid võid aga näha rongiga sõites ka ühte asja, mis ei muutu. Ükskõiksust. Pole Vorbuse peatust juba ammu. Ja pole ikka veel. Ning selliste valitsejate puhul pole ka 10 aasta pärast!


Tartus aga.....


..... on asi muutunud juba idiootlikuks. Korduvalt on erinevatele osapooltele püütud selgeks teha, et Tartus on vaja taastada mõlemas perrooni otsas olevad ülekäigud! siin ma lihtsalt peangi taas ütlema, et tõepoolest, idiootse järjekindlusega eirab EVR seda vajadust. Meil on küll võrdõigusvolinik Ja paari vagunitäie jagu kõikvõimalikke teisi võrdsuse ja ma ei tea mis volinikke veel. Aga ei ole ühtegi ametnikku, kelle tööks oleks hoolimine INIMESEST! Ole sa pereema suurte pakkida ja lastega, ole sa ratastooliinvaliid või hoopis terviserajalt või rattamatkalt tulija. See, et sa pead  tunnelisse ronima, on meie riigis nagu aamen kirikus! Ka MKM ja TJA poole pealt ei kostu juba AASTAID ühtki inimlikku kippu ega kõppu, kuid samal ajal pannakse kümneid tuhandeid eurosid huugama OLE alla.  Või mõne muu mittevajaliku asja jaoks. Kahju, ääretult kahju on selliseid asju näha. Asju, kus pole lootust muutustele.....






Perroonide renoveerimise aegu kadus siinkandis aga Vapramäe peatus. Kahetsen, et ka ma ise ei seisnud piisavalt selle peatuse eest. Tean, et sellelgi olnuks oma mõte. Kohalikud aga seisid siin ja veel ühes kohas selle eest, et nende lihtne ja kodune ootekoda säiliks. Mida justkui ei olevat saanud säilitada. Saadi! Kiitus ja kummardus. Neile, oma kodu eest seisjatele. Mitte neile, kes "üleval" pole suutnud mitme aastaga väikestes peatustest taastada/ehitada MITTE ÜHTKI OOTEKODA!



Mugavust tähendab isegi selline tualett. Nagu on mugavus seegi, et rongi võid oma pereliikmed kõik kaasa võtta, sh ka kutsu.



Siin oli tunda kohe, et lähedal on metsapealinn!


Ülekäik ja tõkistorud on aga siingi paigaldatud nagu jumal juhatas. Kuigi, isegi jumal oleks juhatanud paremini.......


Ei stendil ega ka ootekojas olnud Tartu-Tallinna rongide sõiduplaani. Elroni ükskõiksus ja arusaamade puudumine. Aga see juba nii tavapärane, et nende AASTATE jooksul, mil neile ja teistele korduvalt teada antud, mida vaja teha, ometi ei tehta. Ja seega poleks ju mõtet ennast ka vihastada. Aga näe, vihastab selline suhtumine! Et siis ikkagi peab iga hetk olema ninapidi telefonis, näit rongi väljumisaegu jm infot otsima? Aga ehk hoopis vaataks ilu enda ümber? Hakkaks kasvõi looduses toimuvat märkama?




Huvitavad majad ja vaated. Ja eri värvi aknaraamid








Aga tee oli libe! Oli nähe, et eelmisel korral vist oli liivatatud, kuid see liiv oli nüüd siiski jää all. Selline suhtumine oma inimestesse ja külalistesse küll häirib. Kohalikki, kes vastu tuli, tokkidega, jättis kurvalt oma ringkäigu pooleli. Terviserada on hea, aga tervis pole ainult värske õhk ja käimine, vaid ka luud-kondid.......


Miks ma aina "virisen"? Aga miks ei taheta teha ka ülekäike, sinna kuhu vaja? Ehk paneks siis sinna alla ka selle raha, mis läheb OLE-le? Organisatsioonile, mis saab aastas vist ca 100 000 ja tegeleb ..... raudteeohutuse propageerimisega! Kus siin see ohutus on?
Oleks siis vähemalt nii, et ametnik, kellele näpuga näidatakse (ja ninapidi sisse torgatakse?) ütleks ausalt ja südamest (on süda ikka neil olemas?), et teeme kindlasti kui vähegi võimalik..... 
Aga ei, eiratakse, vaikitakse või lihtsalt saadetakse kuiv ja külm vastus.....



Elusaim asi metsas on surnud puu. Isegi küttepuu, mis maha jäetakse, muutub selleks.





Aga nagu näha, siis elu on ka elusal puul. See on see, mida meil paljud metsamehed ei märka.



















Väikese väe rada pidi läksin ka ja sattusin kokku kohalikuga, kes mulle paljust rääkis. Õigemini, kaks inimest rääkisid, aga et nemadki selle libedusega hoopis pikali kippusid kukkuma, siis jätsin selle raja seekord läbi käimata. Seda enam, et kevadel pidavat siin palju erilisem olema..... 
Kuid tänulik olen jutuveeretamise eest kohe väga!



Tartu-Valga liinile lisandub tõen. tuleval aastal veel üks rong. Aga kas on vaja siis ka lisaks neile neljale kohalikule ka neli, veel parem kuus kaugrongi?
Kui riigiisadel ja Elroni juhtidel jätkunuks mõistust, südant ja hoolivust, olnuks meil juba TÄNA rongid käigus. Kas a) ajutiselt tasemel remonditud vanad rongid või b) uued, korralikud, kolmeklassilised kaugrongid. Aga näe ei jätku! Asi pole ju rahas, vaid ikka neis asjus, millest just mainisin!


Siingi on torutõkised paigutatud mitte ohutusest lähtudes, vaid ikka selleks, et need liikumiseks võimalikult hästi takistusi pakuks......
Aga liikujaid oli! Järsku kargas nurga tagant välja, nagu egiptuse rändirtsuparv, suur hulk inimesi! Kuid tegelikult tähendas see "ehmatus" mulle kohe ühte väga olulist asja. Kuigi suurem jagu tegu kohalikega, siis ometi, SIIN peab olema midagi erilist. Et on terviserajad ja et need on popid? Järelikult on popid, seega on põhjust ka kaugemalt tulla? Piisab lühikesest kohalike võimalustega tutvumisest, kui saabki selgeks, et on põhjust tulla. Rohkem kui üks põhjus. Järelikult ...... peavad olema head ühendused? Et mitte maanteid veelgi koormata! Head ühendused, ehk lisanduvad rongid, tähendavad aga paremaid võimalusi ju veelgi rohkematele inimestele?
Aga kas tuldaks piisavalt vaid terviseradade pärast? Tuldaks, kuid võiks ju veel rohkem tulla? Näiteks puhkama järvede äärde? Lihtsalt looduses käimiseks? Ja kas Elvas on ka muud, mille pärast tulla? No igatahes ühes kohvikus olnud imeliste pirukate pärast astusid sisse neid ostma ka muul põhjusel Elvasse sattunud inimesed. Tähendab, mida rohkem erilisi ja häid asju, seda rohkem põhjust tulla ja jälle oleme alguspunktis tagasi, et tulla vajame häid ühendusi. Ja kui on head ühendused, tullakse muidugi rohkem ja kohalikud teenivad sellelt rohkem ja paremini?
Jah, Riia (Vilniuse) ronge on vaja. Ja mitte vähe. Ning annaks taevas, et otsustajaks ei oleks keegi, kes arvaks, et tulija võiks Elvasse sõiduks ümber istuda Valgas piimarongile..... Muidugi, Sangastesse või Ropkale sõitmiseks nii peabki tegema. Aga Elva on suur ja tähtis koht. Ning kui keegi siiski ütleb, et ei ole ju, siis ma ütlen kohe vastu - kui tahta muutuda tegijaks, siis peab ka võimalusi tekitama! Ja võimaluste tekitamine on riigi esmane ülesanne!




Elva jaamahoone on aga korda tehtud ja väga ilus! Vähe sellest, siis on isegi mõnus puhkenurk. Siin on isegi reisiraamatukogu!Ja ikka ja jälle, nii naljakas kui see ka ei ole, siis Elroni näiteks ei huvita absoluutselt selliste võimaluste loomine! Olgu siis või vähemalt Balti jaama ooteubrikuski!





On ka seminarisaal! Seega on linn osanud kasutada taas ära ühe võimaluse, mis on igati tore. Jaamahoonetes peab olema elu, peamine on ooteruum ja sinna juurde saab juba erinevaid asju kombineerida.






Aga kujutate te ette, et Otepääle sõidab AINULT 3 bussi! Ja ka Paluperas ei saa rongiga tulles istuda ümber Kuutsemäe-Otepää bussile! Just täna oli Otepääl MK-etapp. Muide, kõige paremini olla meie omadest läinud ...... Liis Lemsalul..... No a krt, kui ka eestlased ei ole praegu väga tegijad suuskadel, siis ehk võiksime olla tegijad inimeste (pealtvaatajate) siiatoomisel erirongide ja edasi bussidega? Miks küll mitte keegi selle pärast ei muretse, et eestlastel oleks rohkem omi kaasa elamas? Et koha peal ettevõtjad saaks natukenegi rohkem teenida pakutavate teenuste pealt? See on ju seesama üksteist toetav koostöö, mis peaks olema ka riigi prioriteet? 
Tegelikult võinuks sinna sõita lausa erirongid! 





Ka siin on juba olemas rattahoidla. Nagu pärast selgus, siis saab ka vastupidi, tuled rongiga ja ratta rendid kohapealt näiteks Verevi motellist. Aga miks ma seda raudteejaamas rentida ei saa? Ma ei viitsi enam väga pikki maid vantsida. Ja kui tahan rongiga tulla ja minna, siis miks ma peaks ratast rentima kuskilt kaugelt? Muidugi, kui tulen ööbima, siis on mugavam ratas majutusest võtta, nii et iseenesest see igati kiiduväärt, kuid sellises kohas peaks siiski olema rohkem võimalusi..


Aga ehk peaks hakkama levitama kuuldusi, et Elvas UFO-d tulevad lausa nina alla?...... 
Võib olla tullakse tuhandeste hordidena siis?


Küll aga levitan kuuldusi, et aprillis peaks avatama jaamahoones restoran. Ja lähipiirkonnas peaks veel üks kohvik tulema. Ja kiirsöögikoht, nii et hommikul rongile minnes saab kohvi jm rongi kaasa võtta. Ja et tegijad ise on põnevil ning särtsu täis.....
Pean vist juba aprillis uuesti tulema......

 

Muide, Haapsalus olid paljud pessimistlikud, kui korraga mitu uut kohvikut avati. Aga tegelikult tõi see hoopis vanadessegi kliente juurde.....







Huvitavaid hooneid Elvas palju. Isegi uus tehniline jaamahoone omamoodi natuke ilus. Aga allpaistvas hotellis ma vist ööbiks küll!?.....









Arbi järv. Saab ujuda nii siin kui Verevis. Muide, Kubijas pidavat palju lätlasi käima, miks siis Elvasse ei võidaks kiirrongiga tulla? Eriti kui Elva saaks endale ka väikesed spaaprotseduurid, kasvõi mullivannidki? Aga kus? Tervisespordi keskuses? Näe, tondiloss pidavat lammutamisele minema! Äkki tuleb siia midagi mõnusat, eriliselt mõnusat? Ujula ja spordihoone ka lähiajal plaanis ja mõnigi uskus, et see tulebki.....   Tahaks väga loota, et see unistus täitubki!
Ahjaa, ma mõtlesin, et tuleks soojemal ajal natuke pikemalt kaema. Aga nüüd kummitab ka see, et kohalik hoovikohvikute päev pidavat ka olema eriline ja vägev!? Nii et pean ikka tõepoolest mitu korda ja mitmel põhjusel tulema? Ega mul polegi midagi selle vastu, saab ka majutusi üle vaadata.




....nagu valmis ka uus kultuurimaja!












Aga väga mahajäetud Elva ka ei tundu. Lapsevankreid veeres üksjagu ringi.......










Ning tee mis tahad, Elva on metsapealinna tiitlit väärt. Ja ega Eestis polegi vast teist nii erilist kohta, kus majade võlus on eriline mitte ainult majadele endile, vaid ka just puudele. Nõmme on, aga see on teistsugune. Elvakad peavad oma puid hoidma, õnneks seal ka kergesti luba puude mahavõtmiseks ei antavat.....






Aga kõht oli tühhi!
Seljanka oli täiesti maitsev, nagu ka kotlet ja munasalat! Tagasihoidlik kohake, peamiselt tuldi kringlite jm järgi. Praadi saab aga vaid tööpäeviti. Sest muidu pole söömatulijaid! Jällegi, Elvasse on vaja rohkem külalisi! Et iga töö ja vaev siin saaks paremini tasutud. Igal juhul tunnistan aga, et sellest vähesest (näiliselt) sain mina kõhu vägagi täis. Nii et mõnevõtta hiljem teises kohas ei jaksanud ma rohkemat kui ühe piiraka nosida......















Komistasin isegi kaubaka otsa. Kaubavedu peab natuke ikka olema, et raudtee mingitki raha teeniks. Ja vähene vedu tekitab ka vähem kolinat. Lähevad ju kaubakad siit enamasti vast läbisõiduga, seega häirivad need ehk ka vaikust piisavalt vähe.....












Siit piilub suusahüppemägi!.....


.... ja seened!!! Kohalikudki sooviks, et taas müüdaks siin jäätist! Aga taas, igasugune äri nõuab piisavalt palju tarbijaid, kohalikest jääb selleks kindlasti väheks. Aga kindlasti lisan selle seenepildi ka gruppi Eestimaa Seened.







"Tulge aidake! Professor sai värskeõhumürgituse.... osoon, osoon...." - see tuli siin millegipärast kohe meelde! Igatahes, kui juba haiglasse sattuda (ptüi-ptüi-ptüi....), siis sellises kohas haigla on parem, kui kuskil mujal! Koht ikkagi ääretult ilus ja Verevi järvgi ülilähedal.



Kindlasti tahaks suvel näha, kuidas siin asjad toimivad. Olemas paistab olema ka väike müügikoht, seegi juba hea. Ujumiseks pidavat Verevi olema mõnus, olemas ka hüppetorn, kuigi hüppama ma ise ei kipu. Kas ka paadilaenutus olemas? Olengi viimastel aastatel väga harva kalal käinud.








Siingi oli näha spordiga tegelejaid.





Elva üks võlu on ilusad majad ja muidugi puud. Huvitav, kas aga ka tänapäeval tahaks keegi pakkuda puhkajale kodumajutust? Juhul kui siia muidugi taas tuleks palju puhkajaid!







Männil pole seeni väga tihti näinudki.
Männitaelik (määras Tõnu Ploompuu.). Vanade, üle 130-a mändide seen.



Muusikakool.



Ja ongi suusahüppemägi!  Väga uus see ei ole, aga siiski vast kasutatav? Sobiks ka välismaa noorsportlastele laagrite korraldamiseks?







Taas Arbi järve ääres. Siin ka pink kirjanikele ja selline koht, nagu Elva (Peedu) peaks kirjanikele ja kultuuriinimestele kindlasti sobima. Seda ajalugugi tõestanud.





Näha ka kobraste tegutsemisjälgi.



















Kas ainult biopuhasti või siin ka allikas?









Kanapiirakas oli imehea!








Ja nagu näha, siis üritusi toimub. Seegi üheks tõestuseks, et vaja oleks ka hiliseid ronge, kasvõi neidsamu kaugrongegi. Kuigi tullakse kindlasti ka lähedalt, kuid iga üritus tähendab alati külastajaid ja hea ühistransport võib nende arvu alati kasvatada. Mis võib, tegelikult kasvatabki! Tõsi, siinkohal tuli mulle meelde omaaegne noorte hip-hopi festivalikülastajatega jagelemine rongis, selline kontingent küll pole suurem asi. Hoolimatud ja ülbed nad tollal olid, aga paika sai pandud. Kas just alaealiste veini-sprite libistamine see kõige õigem tegevus rongis on. Seetõttu kardan, et ka selline festival eriti meeldivaid tagajärgi ei jäta.... Aga mine sa tea! Ehk muutuvad ajaga ka sellised noored vähe mõistlikumaks!











Buss on. Romngid ja jalgrattad on. Lennukid siin muidugi "ei peatu". Aga ühendused on olulised, seda ma tean ja sellest kirjutamata ma ei jäta!

Ja siingi need torutõkked ei ole parima lahendusega, rongi jälgimise asemel võivad tähelepanu hoopis kõrvale tõmmata.










Omal ajal perroonide renoveerimise aegu oli üks asi, millest rääkisin, võimalikult hea visuaalne kontakt bussilt rongile. Näe, bussijuht tuli ka ise siin kaema, kas rong tulemas. Küllap siis osaliselt on ka siin bussid rongidega seotud ja see on vajalik asi. Kui vähegi võimalik, tuleb ümberistumised tagada. Kõigele muule lisaks on see väike tagatis busside allesjäämisele. Kuidas üldine olukord bussiliiklusega siinkandis on, ei oska ma ise öelda. Ehk keegi kommenteerib?




Balti Ekspress? No muidugi, just sellist rongi Elva vajabki!



Ropka.



Daatshasse auto või rongiga?





Tartusse jõudes aga nägin, et rongiga ikkagi minnakse Kuutsemäele. Ja nagu küsides teada sain, siis mindaks veelgi mõnusamalt, kui Elvast ka buss Kuutsemäele sõidaks! No jah, saan ikka aina kindlustunnet, et mul õigus. Olen ka seda kunagi ühe põhjendusena välja toonud. Siis kui tegin analüüsi ja sõiduplaani Palupera-Otepää-Kuutsemäe ühenduste kohta.




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar